Totalul afișărilor de pagină

luni, 26 august 2013

RĂZBOAIE LA MIZIL

Războaie adevărate, vreau să zic, nu mărunte polemici locale pe teme mai mult sau mai puțin culturale în care m-am angajat pe acest blog. Am mai postat aici despre războaiele mondiale, cele două, diverse amănunte sau mici istorii care întretaie istoria orașului. Însă cum nu sînt istoric, nu am pretenția de a spune lucruri mari ori de a aduce interpretări inedite evenimentelor istorice pe care mizilenii de acum un secol le-au trăit. Ceea ce îmi doresc este doar să aduc în atenția mizilenilor de acum fragmente din istoria orașului, ceea ce găsesc aiurea, prin cărți, arhive ori chiar pe internet.
 
De curînd am descoperit o fotografie de război, primul mondial, aparținînd unui colecționar (drakegoodman) care deține un fond de imagine impresionant. Am răscolit tot ce a postat pe internet și am găsit ceva care are legătură și cu Mizilul. Imaginea dramatică a unei văioage presărată cu trupurile soldaților români căzuți în luptă la Mizil (se pare), dacă nu cumva în vecinătate. Cert este că fotografia este datată pe colțul din dreapta jos. Treabă nemțească, să arhivezi ca la carte, obicei care pe-aici, prin România, îl găsești mai rar. Firește, am pus acest tablou de război în legătură cu cimitirul eroilor aflat în incinta cimitirului orașului. Sînt acolo crucile soldaților români și germani căzuți în primul război mondial la Dara, un sat din comuna Pietroasele. Nu știu dacă fotografia găsită a imortalizat evenimentele care au avut loc acolo. Orice e posibil. Oricum, fotografului german îi era poate mai cunoscut orașul Mizil ca reper pe frontul e luptă, decît micile sate risipite pe dealuri, în cazul în care lupta ale cărei urme le vedem în fotografie va fi avut loc pe dealurile din apropierea Mizilului. E de consemnat totuși această datare care poate fi utilă unei monografii a orașului cît mai amănunțită și, de ce nu, chiar și unui muzeu local.
 




 
 
 
 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

sari pe taste!